17 käytännön vinkkiä reflektointiin

Julkaistu:

Kirjallinen leiripäiväkirja tai -palaute

Reflektointikeskustelu (Anna keskusteluun tulevan ensin itse sanoittaa omia ajatuksiaan!)

Peukkumittari: Ohjaaja esittää väittämiä tai kysymyksiä, joihin osallistujat vastaavat näyttämällä peukullaan, kuinka samaa mieltä ovat väittämästä. (peukku ylhäällä = täysin samaa mieltä / todella hyvä, peukku alhaalla = täysin eri mieltä / todella huono, peukku sivulle = jotain siltä väliltä)

Kyykkymittari: Samanlainen kuin peukkumittari, mutta peukun sijasta oma mielipide näytetään kyykky-kurotus -asteikolla (alhaalla lattian tasossa = täysin eri mieltä / todella huono, kurotus korkealle = täysin samaa mieltä / todella hyvä).

Fiilisjana: Ohjaaja esittää väittämiä kokemukseen liittyen. Osallistujat asettuvat tilassa janalle sen mukaan, kuinka samaa mieltä ovat väittämästä. Omaa paikkaa voi myös perustella.

Five fingers / Oma käsi -harjoite: Käydään oman käden avulla läpi kokemusta seuraavasti:

  • Peukalo: Mikä oli parasta?
  • Etusormi: Mitä haluat erityisesti pointata? / Mitä havaitsit tai opit itsestäsi?
  • Keskisormi: Mikä oli kauheinta? / Huono kokemus tai huono piirre itsessä, jonka haluaa jättää pois.
  • Nimetön: Mitä haluat ottaa mukaasi?
  • Pikkurilli: Mitä muuta haluat sanoa? / Palaute

Vaihda paikkaa jos… Istutaan piirissä. Yksi osallistuja on keskellä ja täydentää “Vaihda paikkaa, jos…” -virkkeen jollakin väittämällä leiriin liittyen (esim. “jos sait uuden kaverin leirillä” tai “jos opit jotain”). Kaikki, joihin väittämä pätee, vaihtavat paikkaa, ja keskellä olija yrittää ottaa itselleen paikan. Ilman paikkaa jäänyt jää keskelle ja keksii uuden väittämän.

Still-kuva tai piirros parhaasta hetkestä

Yhteinen tarina: Tehdään yhteinen tarina ryhmään liittyen siten, että jokainen sanoo vuorollaan esim. kolme sanaa. Ryhmän ohjaaja toimii kirjurina ja kirjoittaa tarinan ylös, jotta se voidaan lukea lopuksi kokonaan.

Ennen tarinan tekemistä voidaan valita muutama sana tai teema, jotka tarinaan täytyy sisällyttää tai listata ryhmän toimintaan liittyviä asioita (esim. mitä on tehty, opittu, tunnettu tai keskusteltu yhdessä, mikä on ollut kivaa/tylsää…)

Kivi kiertää: Ollaan ringissä. Sillä, jolla on kivi kädessään, on puheenvuoro. Jokainen vastaa vuorollaan pariin kysymykseen (esim. mikä fiilis itsellä on) ja ojentaa sitten kiven piirissä seuraavalle.

Käpyreflektio nuotiolla: Jokaisella on kädessään esimerkiksi kolme käpyä. Vastataan esitettyihin reflektointikysymyksiin vuorotellen. Kysymykseen vastaamisen jälkeen käpy heitetään nuotioon.

Kävyt sankoon: Jokaiselle annetaan esimerkiksi viisi käpyä. Käpyjä käydään laittamassa sankoon sen mukaan, miten hyvänä on pitänyt kysyttyä asiaa.

Kuvailu luontoesineen avulla: Jokainen valitsee luonnosta esineen tai materiaalin, jonka avulla kertoo muille omasta päivästään tai kokemuksestaan. (Esim. “Tällä kävyllä on ollut vähän huono päivä.”)

Palautekeppi: Jokainen ryhmäläinen tekee puumerkkinsä palautekeppiin siihen kohtaan, joka kuvastaa omaa fiilistä. Palautekeppi voi kulkea mukana ryhmän tapaamisissa kerrasta toiseen. Seuraavalla tapaamiskerralla voidaan palata edellisen kerran fiiliksiin.

Omena ja sipuli: Kerrotaan vuorotellen oman päivän omenahetki ja sipulihetki. Omenahetki = jokin iloinen tai hauska asia, oppimiskokemus tai oivallus. Sipulihetki = mikä on jäänyt harmittamaan tai ärsyttämään tai on ollut surullista tai kurjaa.

Tunne- tai kuvakortit: Levitetään kortit näkyville. Jokainen valitsee kortin, joka kuvastaa omia sen hetkisiä fiiliksiä.

Valokuvat: Jos mahdollista, yhteisen toiminnan aikana kannattaa ottaa valokuvia kännykällä. Niitä on helppoa katsoa lopuksi yhdessä läpi ja käyttää keskustelun ja reflektoinnin tukena.

Ideat on koottu Ulos2021-tapahtuman Reflektointi ja ryhmäytysharjoitusten ideariihessä.

Lisää leikkejä ja harjoituksia:
leikkipankki.fi
peda.net

Katso tästä ideariihessä koottu sanapilvi reflektoinnista

Pyydä tarjous leiristä