TIEDOTE: Suomen nuorisokeskukset juhlivat 25-vuotiasta keskusyhdistystään

Julkaistu:

Suomessa on yhdeksän nuorisokeskusta, jotka tarjoavat erinomaiset puitteet nuorisoryhmien toiminnalle. Nuorisokeskusten luonnonläheinen, elämyksellinen ja turvallinen, juuri lasten ja nuorten näkökulmasta rakennettu toimintaympäristö luo monia mahdollisuuksia. Näihin mahdollisuuksiin voi tutustua koko keskusverkoston avoimien ovien päivässä 31.8.2018.

Yhteinen nuorisokeskusten avoimien ovien päivä tuo keskusten toimintaa tutuksi lähiympäristölle.

–Keskusten asiakkaat ovat laajalta alueelta, ympäri Suomen ja maailman. On tärkeää, että keskusten tekemä lapsi- ja nuorisotyö tulee tutuksi myös oman kylän väelle, kertoo Suomen nuorisokeskusyhdistys ry:n toiminnanjohtaja Eija Pietilä.

Avoimien ovien päivänä vierailijat voivat tutustua nuorisokeskusten tiloihin ja kokeilla monipuolisesti kädentaitoja ja liikuntaa. Useimmissa nuorisokeskuksissa voi kokeilla esimerkiksi melontaa, kiipeilyä, frisbeegolfia, jousiammuntaa, kalastusta tai liikkumista luonnonkauniissa nuorisokeskusympäristössä. Nuorisokeskusten ravintolat palvelevat vierailijoita avoimien ovien päivänä.

Lasten ja nuorten hyvinvointia turvaamassa

Lapset tekevät toiminnallisia tehtäviä ulkona.

Suomen nuorisokeskusyhdistys ry viettää 25. toimintavuottaan vuonna 2018. Juhlavuoden suojelijana toimii tasavallan presidentti Sauli Niinistö. Juhlavuonna nuorisokeskukset ja keskusyhdistys muistuttavat ponnekkaasti valtakunnallisissa nuorisokeskuksissa tehtävän nuorisotyön tärkeydestä.

–Lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistäminen ja turvaaminen vaatii tietoisia toimenpiteitä, rakenteita ja resursointia. Meille on arvokasta, että tasavallan presidentti kunnioittaa työtämme olemalla juhlavuotemme suojelija ja osoittaa täten lasten ja nuorten hyvinvoinnin eteen tehdyn työmme tärkeyden, toteaa Eija Pietilä.

Pietilän mukaan tämä on osoitus myös siitä, että nuoriin pitää panostaa ja yhdessä luoda edellytyksiä parempien kasvuolosuhteiden ja valoisamman tulevaisuuden puolesta.

–Käyttämällä Suomen nuorisokeskusten palveluita tuet nuorisotyötä, Pietilä muistuttaa.

Lisätietoja:

Eija Pietilä

Suomen nuorisokeskusyhdistys ry

p. 040 162 5453

eija.pietila(at)snk.fi

Suomen nuorisokeskusyhdistys ry on nuorisolaissa mainittujen nuorisokeskusten yhteistyötä, palveluita ja kehittämistä koordinoiva taho. Erityistehtävänä SNK ry koordinoi ja kehittää myös suomalaista seikkailukasvastusta ja ylläpitää seikkailukasvatusverkostoa. Suomen nuorisokeskusyhdistystä ja yhdeksää nuorisokeskusta rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö veikkausvoittovaroista.

Pyydä tarjous leiristä