TIEDOTE: Seikkailu kasvattaa! – Valtakunnalliset Seikkailukasvatuspäivät kokosivat kasvattajat Pikku-Syötteelle

Ryhmäkuva Seikkailukasvatuspäivien osallistujista kyykyssä.

Järjestyksessään jo kolmannettoista Seikkailukasvatuspäivät järjestettiin Pikku-Syötteen ainutlaatuisissa lumimaisemissa 14.–15.2.2019. Tapahtuma kokosi yhteen yli 170 kasvatus-, sosiaali-, terveys- ja koulutusalojen ammattilaista ja opiskelijaa. Seikkailukasvatusta käytetään työmenetelmänä mm. kouluissa, nuorisotyössä, sosiaalityössä, kuntoutuksessa ja terapiassa.

Seikkailukasvatus edistää kasvua

Seikkailukasvatuksen toimijoita yhdistää näkemys vuorovaikutuksen, kokemuksen ja elämyksen vaikutuksesta ihmisenä kehittymiseen ja oppimiseen. Luonto ja aidot ympäristöt haastavat, elvyttävät ja tarjoavat virikkeitä irtiottoon arjesta sekä avaavat uusia näkökulmia rooleihin ja toimintamalleihin.

Vuoden 2019 Seikkailukasvatuspäivät toivat näkyviin ja kuuluviin monia upeita kasvutarinoita, joita seikkailukasvatusverkostossa toimivat todistavat. Päivillä tutustuttiin elämänkaaren kattaviin tarinoihin muun muassa vapaaehtoistyön, lapsi- ja nuorisotyön, seikkailuterapian, seikkailukasvatuksen tutkimuksen sekä vanhustyön näkökulmista.

– Seikkailukasvatuksen menetelmät vahvistavat kokemusta pärjäämisestä ja omista vahvuuksista. Yhdessä tekeminen luonnossa ja ulkona oppiminen vahvistavat yhteistyötaitoja, oma-aloitteisuutta, vastuun ottamista ja rohkeutta, toteaa Seikkailukasvatusverkoston toimintaa koordinoiva nuorisotyön asiantuntija Heli Eischer Suomen nuorisokeskusyhdistyksestä.

Vaikuttavaa verkostoyhteistyötä

Valtakunnalliset Seikkailukasvatuspäivät kokosivat yhteen laajan verkoston seikkailukasvatusalan asiantuntijoita ja toimijoita. Päivien aikana osallistujat innostuivat monipuolisista luennoista ja toiminnallisista työpajoista. Uusien yhteistyösuhteiden solmiminen ja olemassaolevien vahvistaminen oli olennainen osa päivien sisältöä.

– Seikkailukasvatuspäivät ovat osoittaneet seikkailukasvatuksen aseman vahvuuden. Mukana on monialaisesti osallistujia. Tämä mahdollistaa monipuolisen näkökulmien vertailemisen ja keskinäisen oppimisen. Nyt meille Suomeen on jo kasvanut selkeä oma seikkailukasvatuksen perinne, kitetyttää seikkailukasvatuksen lehtori Kai Lehtonen Humanistisesta ammattikorkeakoulusta.

Vuonna 2020 seikkailukasvattajat kokoontuvat yhteen kansainväliseen ulkona oppimisen suurtapahtumaan. Nurmeksessa Nuorisokeskus Hyvärilässä järjestettävä Ulos–Ut–Out!-tapahtuma laajentaa kasvattajien tietoisuutta ulkona oppimisen ja kestävän elämäntavan taitojen yhteiskunnallisesta merkityksestä ja menetelmistä. Tapahtuma antaa myös valmiuksia kehittää oppimisympäristöjä laajemman ja pysyvämmän elämäntapamuutoksen aikaansaamiseksi.

Lisätietoja:

Pekka Lyytinen

psykologi, kuntoutussuunnittelija, seikkailukasvatusverkoston kehittämisryhmän puheenjohtaja

MLL:n Lasten ja Nuorten Kuntoutussäätiö

pekka.lyytinen(at)mll.fi