Oulun aluetapaaminen: Miten luokanopettajaopiskelijat näkevät seikkailukasvatuksen mahdollisuudet tulevassa työssään?

Julkaistu:

Seikkailukasvatuksesta kiinnostuneet yliopisto-opettajat kokoontuivat Oulussa 22.5.2023 pohtimaan seikkailukasvatuksen ja luokanopettajankoulutuksen yhteisiä tavoitteita. Luokanopettajaopiskelijat olivat jo aiemmin mietiskelleet lasten luontosuhteen vahvistamista taide- ja taitoaineiden avulla. Iltapäivä oli jatkoa Seppo Karppisen pitämälle Kohtaaminen ja vuorovaikutus- kurssin luennolle ja seikkailukasvatuksen demolle. Teemaa jatkettiin näin:

  • Nokipannukahvit tulille Hannunmajalla.
  • Luonnonääni LP-levyn piirtäminen Oulun yliopiston Kasvitieteellisessä puutarhassa. Kuuntele, mitä ääni kuulet ympärilläsi ja piirrä ne paperikiekolle.
  • Sokkokuljetus ja puuntunnistusharjoitus: Kuljeta kaveri sokkona jonkun puun rungolle -> anna sokon tunnustella puuta rauhassa -> kuljeta sokko takaisin lähtöpisteeseen -> sokko yrittää arvata, mikä puu oli kyseessä.
  • Helpon alaköysiradan rakentaminen ja testaaminen kaverin tuella.
  • Luokanopettajaopiskelijoiden ”luontosuhteen vahvistaminen taide- ja taitoaineiden avulla” -kirjoitelmien läpikäyminen. Mahdollisten gradun tai väitöskirjan tekijöiden kartoittaminen sekä taide- ja taitoaineiden mahdollisuudet kohtaamis- ja vuorovaikutustaitojen kehittämisessä. Miten luokanopettajaopiskelijat näkevät seikkailukasvatuksen mahdollisuudet tulevassa työssään?
  • Ai niin, ja sitten ne nokipannukahvit.
Mies kävelee alaköysiradalla ja ottaa tukea kaverista.
Pyydä tarjous leiristä