TIEDOTE: Lasten joulurauha kertoo, mitä lapset joulultaan toivovat

Tyttö pitää käsissään kynttilälyhtyä.

Lapset ja nuoret ansaitsevat oman joulurauhan julistuksen. Suomen nuorisokeskukset juhlivat 25-vuotiasta keskusyhdistystään julistamalla lasten ja nuorten joulurauhan 28.11.2018. Julistus pohjautuu lasten ja nuorten ajatuksiin joulusta ja joulurauhasta.

Joulu on kaikkien juhla, mutta erityisellä tavalla se on lasten suuri juhla. Lapset ja nuoret odottavat joulultaan ennen kaikkea kiireetöntä yhdessäoloa perheen, läheisten, sukulaisten ja kavereiden kanssa.

– Olemme varmasti kaikki samaa mieltä, että lapset ovat joulurauhansa ansainneet. Tämän päivän aikuisten hektinen elämä on syytä rauhoittaa edes jouluksi. Kuten palautteista olemme saaneet lukea, lapset ja nuoret toivovat joululta ihan tavallisia perheen yhdessäoloon liittyviä asioita. Kiireetön yhdessäolo perheen ja suvun kesken on tärkeää, kertoo Suomen nuorisokeskusyhdistyksen toiminnanjohtaja Eija Pietilä.

Joulurauhan julistus on perinne, joka johdattaa joulun viettoon ja julistaa joulun alkaneeksi. Suomen nuorisokeskusten lasten joulurauhan julistuksessa on ainesta paikalliseksi jouluklassikoksi.

Nuorisokeskukset kutsuvat alueensa väkeä lasten joulurauhan julistukseen

Lasten joulurauhan julistus kokoaa lapsiperheitä tunnelmalliseen hetkeen luonnonkauniseen nuorisokeskusympäristöön. Tapahtumassa on monipuolista ohjelmaa eri ikäisten makuun. Perheen yhteinen hetki avaa juhlakauden ja virittää osallistujat joulun iloiseen tunnelmaan.

Lasten ja nuorten hyvinvointia turvaamassa

Suomen nuorisokeskusyhdistys ry viettää 25. toimintavuottaan vuonna 2018. Juhlavuoden suojelija on tasavallan presidentti Sauli Niinistö. Juhlavuonna nuorisokeskukset ja keskusyhdistysmuistuttavat ponnekkaasti lasten ja nuorten oikeuksista sekä valtakunnallisissa nuorisokeskuksissa tehtävän nuorisotyön tärkeydestä.

– Lasten joulurauha julistetaan nyt ensimmäistä kertaa nuorisokeskuksissa samana päivänä. Teemme tästä jokavuotisen perinteen. On ilo tuottaa lapsille ja perheille mukava pieni yhteinen hetki joulukiireiden keskellä. Julistuksen tarkoitus on herättää meitä aikuisia huomioimaan lapsia paremmin, tuumaa Pietilä.

– Työtä nuorisokeskuksissa tehdään lasten ja nuorten hyvinvoinnin parantamiseksi. Lapsiin ja nuoriin panostamalla edistämme parempia kasvuolosuhteita ja valoisampaa tulevaisuutta, Pietilä painottaa.

Suomen nuorisokeskusyhdistys ry on nuorisolaissamainittujen nuorisokeskusten yhteistyötä, palveluita ja kehittämistä koordinoiva taho.Erityistehtävänä SNK ry koordinoi ja kehittää myös suomalaista seikkailukasvastusta ja ylläpitää seikkailukasvatusverkostoa. Suomen nuorisokeskusyhdistystä ja yhdeksää nuorisokeskusta rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö veikkausvoittovaroista.

Lisätietoja:

Eija Pietilä