Luolia ja lohikäärmeitä – roolipeli vuorovaikutustaitojen alustana

Julkaistu:

”Kaksi hahmoa vaeltaa jalan ohutta tiepahaista, jota on kokonsa puolesta vaikea erottaa polusta. Päivän viimeiset auringonsäteet lämmittävät vielä hetken heidän selkiään ennen kuin aurinko painuu mailleen ja ilta himmenee. Seutu, jolla nuo kaksi matkalaista vaeltavat, on villiä, karua ja vaarallista. Kumpainenkin matkalainen tietää vallan hyvin, että seuraava yö voi olla heille kohtalokas. Vain kokeneet soturijoukot ja kuolemaansa etsivät hullut nukkuvat yönsä tämän vuoren rinteillä. Kaikki pohjoisen tietä matkaavat tietävät varsin hyvin, että ainoa järkevä yöpaikka olisi kivisten muurien suojassa olevat majatalot. Matkalaiset ovat kuulleet, että näillä seuduin vaeltelee vuorten uumenista kuun valoon mönkineitä vihreänahkaisia ilkeitä peikkoja, jotka ryöstelevät matkalaisia ja pahimmassa tapauksessa pistävät pataan. Tilanne on nyt kuitenkin se, että yö tulee vääjäämättä ja majataloon kerkeää vasta aamusta. Myös kohtaamispaikkaan, johon matkalaiset ovat matkaamassa, on vielä useiden tuntien taival.”


”Mitäs te teette”, kysyy pelinjohtaja kahdelta pelaajalta, jotka ovat näiden kahden matkalaisen hahmojen takana. Pelaajat alkavat puntaroimaan erilaisia vaihtoehtoja ja keskustelemaan siitä, miten heidän hahmonsa tulevat parhaalla mahdollisella tavalla selviämään tulevasta yöstä. Pelaajat päättävät, että heidän hahmonsa hakevat mahdollisimman hyvän ja suojaisan leiripaikan, johon he tekevät suuren nuotion, joka lämmittää heitä yön aikana ja pitävät pohjoisten vuorten pahat olennot ja viilipedot loitolla.


Tässä oli katkelma roolipelikampanjan aloitusseikkailusta. Pelisysteemi ja maailma ovat vanhasta pöytäroolipelistä nimeltä Dungeons & Dragons. Roolipelit saivat alkunsa 70-luvulla ja saapuivat Suomeen 80-luvun alkupuolella jenkeissä olleiden vaihto-oppilaiden mukana. Roolipelien perusideana on se, että peleissä on pelinjohtaja, joka kertoo pelaajille tarinaa. Pelaajien pelaamat hahmot ovat tuossa tarinassa päähenkilöitä ja he päättävät hahmojensa tekemisistä tarinassa. Tarina muuttuu ja etenee hahmojen valintojen mukaan.


”Roolipelaaminen tarjoaa nuorille pandemian aikana mahdollisuuden ja uudenlaisen syyn aitoon vuorovaikutukseen muiden nuorten parissa. Peli tapahtuu tietokoneen tai pelikonsolin tarjoaman kuva ja ääni-informaation sijasta pelaajien itsensä mielikuvituksissa.”


 


Uusia työmuotoja poikkeustilanteeseen



Tyrnävän nuorisotoimen ja nuorten työpajan työntekijät pohtivat erilaisia työmuotoja, joita voisi hyödyntää Koronaviruksen aiheuttaman sulun aikana tukemaan nuoria ja tarjoamaan heille mielekästä pienryhmätoimintaa verkon välityksellä. Nämä kaksi työntekijää olivat jo ennen pandemian alkua pohtineet, että olisi mainio idea aloittaa roolipelikerho, joka tarjoaisi kasvunpaikkoja ja sosiaalisia toimintaympäristöjä niille hieman lukevimmille, fantasiakirjallisuudesta ja tietokonepeleistä kiinnostuneille nuorille, jotka voivat kokea itsensä hieman ulkopuoleisiksi ja erilaisiksi nuorisotalon vakiokävijöihin nähden. Ajatuksena oli aloittaa toiminta ohjaajavetoisesti ja kannustaa toimintaa siihen suuntaan, että joku päivä nuoret pelaavat itsenäisesti ja kokoontuvat nuorisotalon tai kirjaston tarjoamaan pelitilaan tapaamaan toisiaan kasvotusten yhteisen roolipelin pariin.


Roolipeli


Tällä kertaa peli tapahtuu kuitenkin verkon välityksellä. Pelin alustana toimii Discord-ympäristö, johon peliä varten on perustettu kaksi kanavaa oman serverinsä alle. Toinen kanavista on puhekanava ja toinen on tekstikanava, jonka avulla heitetään tarpeen vaatiessa noppia käyttämällä esimerkiksi käskymuotoa ”!Roll d20”, jolloin kirjoitusalustalle ohjelmoitu botti arpoo satunnaisluvun yhden ja 20 välillä. Toisinaan pelinjohtaja jakaa näyttönsä pelaajille, johon hän on piirtänyt kartan helpottamaan tilanteen ja ympäristön hahmottamista.


Nyt on takana kolme pelikertaa. Viimeisimmällä kerralla linjoille tuli kolme uutta nuorta, jotka ovat kiinnostuneet roolipelaamisesta. He tulevat kuuntelemaan peliä, jotta he tietävät, millaista se on ennen kuin päättävät lähtevätkö mukaan ja tekevätkö peliin omat hahmonsa. 


Roolipelit tarjoavat turvallisen ympäristön, jossa pelaajat puhaltavat yhteen hiileen kuviteltujen tilanteiden parissa omia hahmojaan ohjaten. Samaistuessaan pelin avulla eri rooleihin he oppivat samalla myös keinoja samaistua toisen ihmisen asemaan, jolloin heidän vuorovaikutustaitonsa kehittyvä. Roolipeli on loistava työkalu nuorisotyöhön, jonka avulla nuoret oppivat vuorovaikutus- ja ongelmaratkaisutaitoja, sekä saavat pelin kautta mahdollisuuksia tutkia itseään omana itsenään sekä ryhmän jäsenenä.


 


Heikki Ojala


Osallisuuskoordinaattori ja vastaava pajaohjaaja, Tyrnävä


 


Lue lisää Seikkailukasvatus.fi:n blogeja


 


 


 


 

Pyydä tarjous leiristä