TIEDOTE: Valtakunnalliset Seikkailukasvatuspäivät keräsivät ennätysyleisön Suomen Urheiluopistolle

Järjestyksessään jo kahdennettoista Seikkailukasvatuspäivät järjestettiin Vierumäen liikuntaa, luontoa ja historiaa henkivässä ympäristössä 15.–16.3.2018. Ennätysyleisön paikalle kerännyt tapahtuma kokosi yhteen yli 200 kasvatus-, sosiaali-, terveys- ja koulutusalojen ammattilaista, opiskelijaa sekä muita seikkailukasvatuksesta kiinnostuneita. Seikkailukasvatusta käytetään työmenetelmänä mm. kouluissa, nuorisotyössä, sosiaalityössä, kuntoutuksessa ja terapiassa.

Monipuolisia tekemällä oppimisen mahdollisuuksia

Tapahtuman pääteemat kietoutuivat yhteiskunnassamme vaikuttavien suurten muutosten ympärille. Niin koulutus, sosiaali- ja terveysala kuin nuorten ja aikuisten vapaa-aikakin ovat murroksessa. Seikkailukasvatuksen toimijoita yhdistää näkemys vuorovaikutuksen, kokemuksen ja elämyksen vaikutuksesta ihmisenä kehittymiseen ja oppimiseen. Luonto ja aidot ympäristöt haastavat, elvyttävät ja tarjoavat virikkeitä irtiottoon arjesta sekä avaavat uusia näkökulmia rooleihin ja toimintamalleihin.

– Seikkailukasvatuksen menetelmät auttavat kasvattajia kohtaamaan lapset ja nuoret muusta kuin akateemisesta näkökulmasta. Yhdessä tekeminen luonnossa ja ulkona oppiminen tuo esille lapsen ja nuoren vahvuuksia. Seikkailukasvatus mahdollistaa monenlaisia oppimiskokemuksia, jotka vahvistavat kokemusta pärjäämisestä ja omista vahvuuksista, toteaa Seikkailukasvatusverkoston ohjausryhmän puheenjohtaja Elina Heikkilä Kota ry:stä.

Vahvaa verkostoyhteistyötä

Valtakunnalliset Seikkailukasvatuspäivät kokosivat yhteen laajan verkoston seikkailukasvatusalan asiantuntijoita ja toimijoita. Päivien aikana osallistujat innostuivat monipuolisista luennoista ja toiminnallisista työpajoista.

– Seikkailukasvatuspäivien monipuolinen ohjelma rakennettiin yhteiskunnassa tapahtuvien muutosten ympärille. Osallistujat saivat oppia eri koulutusasteilla voimaan tulleiden uusien opetussuunnitelmien mahdollisuuksista sekä luonnon ja kokemusten terapeuttisista vaikutuksista nuoren kasvuun. Tapahtumassa tiivistyi jälleen voimakas yhteisöllisyys sekä monialainen yhdessä tekeminen, sanoo tapahtuman järjestelyistä vastannut Paavo Heinonen Suomen Urheiluopistolta.

Vuoden 2019 Seikkailukasvatuspäivät järjestetään Nuorisokeskus Pikku-Syötteellä Pudasjärvellä.

Lisätietoja:

Elina Heikkilä